اولین مقصد آوردهگاه جنوب، شهر شیراز بود. حضور نزدیک به ۲۰ متخصص برتر اکوسیستم استارتاپی به صورت حضوری و آنلاین، ۴ کارگاه تخصصی و در مجموع ۴۰ ساعت آموزش کاربردی برای گذر اول برنامهریزی شد.
برگزاری آوردهگاه شیراز به دو شکل حضوری و آنلاین (برای شرکتکنندهگانی که امکان شرکت حضوری را ندارند) صورت گرفت. هفته اول (۲۴ و ۲۵ آبان) و هفته دوم (۸ و ۹ آذر) حضوری و در بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۷ برگزار گردید. باقی وبینارها دو ساعته و آنلاین، در ۵ هفته متوالی، هر جمعه، برگزار شدند. تمامی اطلاع رسانیها از طریق پیامک و ایمیل به هر شرکتکننده و چنل southcamp صورت گرفت.
کارگاهها به مباحث تئوری اکتفا نکرده و به دنبال مشارکت فعال شرکتکنندهها بودند. بدین منظور فعالیتهای عملی نیز برای پرورش مهارت و بیدار کردن استعدادهای نهفته آنها، در نظر گرفته شد. همچنین برای اطمینان از اینکه شرکتکنندگان مشوقان حرفهای دارند، از راهبران، مربیان و راویانی کمک گرفتیم که سالها تجربه و دانش در این مسیر کسب کردهاند و به خوبی میتوانند مفاهیم پایه و مهم را به همه انتقال دهند. بدین صورت سفر آوردهگاه جنوب از شهر حافظ آغاز شد.
آشنایی با شغلها و اکوسیستم نوآوری - آشنایی با مهارتهای نرم
هفته نخست محل برگزاری آوردهگاه شیراز آمفی تئاتر دانشگاه حافظ بود. روز اول دو کارگاه دو ساعته به آشنایی با شغلها و اکوسیستم نوآوری توسط رضا جمیلی به عنوان راهبر اختصاص یافت. در این دو کارگاه تعدادی از شرکتکنندهها خود را معرفی کرده و به شناخت یکدیگر و شبکه سازی تشویق شدند. سپس بخشهای مختلف اکوسیستم توسط رضا جمیلی معرفی و در آخر کارگاه نیز تعدادی آگهی شغلی بررسی شد. حمیدرضا لاچین مدیر منابع انسانی “شب” نیز به عنوان مربی به صورت آنلاین به آوردهگاه شیراز پیوست و در یک کارگاه نیم ساعته به بررسی HR (Human Resources) و عملکرد آن در اکوسیستم کسب و کار پرداخت.
در کنار کارگاه رضا جمیلی دو کارگاه دیگر در باب آشنایی با مهارتهای نرم توسط هادی شجاری هدایت شدند. یکی از این کارگاهها به اهمیت مهارت شنیدن و یادگیری پرداخت و دیگری مهارت مذاکره، ارتباطات، انطباق و انعطاف را برای راهاندازی، رشد و توسعه کسب و کار ضروری دانست. مربی این بخش، فرشید گلزاده کرمانی بود. وی از مسیر پرفراز و نشیب شغلی خود، نحوه عملکرد، حل مسئله و اقداماتش در فروشگاههای زنجیرهای رفاه روایت کرد. در طول صحبتهایشان روی اهمیت بالای مطالعه، نوشتن روزانه، یادگیری مداوم و تحصیل تاکید کردند. استقبال از کارگاه آنلاین ایشان به قدری بود که قرار شد وبینار نیز برگزار کنند.
روز دوم کارگاهها هیجان انگیزتر شدند. کارگاه اول شرکتکنندهها به گروههای شش نفره تقسیم شده و پروژهای واحد به تمام گروهها داده شد. هدف اصلی این تمرین پی بردن به اهمیت مهارت رهبری و کار تیمی بود. محوریت کارگاه دوم پرورش مهارت تصمیمگیری قرار گرفت.
کارگاه بعدی بررسی رضا جمیلی روی نقشهای مختلف شغلی در اکوسیستم نوآوری را داشتیم. و در نهایت سارا راد از نحوه رفتار حرفهای در محیط کاری، تاثیر روابط عمومی و روابط داخلی صحبت کرد. بهزاد طبیبیان آخرین مربی هفته اول بوت کمپ بود. وی از مسیر شغلی خود، تجاربش از تحصیل تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آمازون روایت کرد.
فضای پرشور و تعاملی کارگاهها، خصوصا در حوزهی تمرین نقش یا role playing شغلی، یکی از ویژگیهای شاخص کارگاههای آوردهگاه شیراز بود. در واقع در تمام کارگاهها، راهبران مهارت به جای ارائههای یکطرفه، با طراحی جلسات پرسش و پاسخ، تمرینهای عملی و بحثهای گروهی، محیطی زنده و مشارکتی را شکل دادند که در آن هر شرکتکننده نقشی فعال در فرآیند یادگیری داشت.
یکی از نقاط برجستهی کارگاههای هفتهی نخست، حضور سارا راد، همبنیانگذار استارتاپ ابردراک بود. او طی صحبتهای خود، سه موضوع کلیدی را با شرکتکنندگان در میان گذاشت: ابتدا از مسیر حرفهای و تجربیات شخصیاش در اکوسیستم استارتاپی صحبت کرد، سپس به تشریح ساختار فنی و مدیریت منابع انسانی در ابردراک، به عنوان یک استارتاپ موفق شیرازی پرداخت، و در نهایت دیدگاه خود را از مسیر صحیح مهارتآموزی برای موفقیت در فضای استارتاپی بیان کرد.
روابط عمومی - دیجیتال مارکتینگ
تجربه خاص هفته اول آوردهگاه شیراز باعث شد تا در فاصله برگزاری، هفته دوم بیش از 20 نفر به جمع اضافه شوند. این هفته سازمان فنیوحرفهای میزبان آوردهگاه جنوب بود. موضوع نیز در خصوص روابط عمومی به راهبری هستی شهریزفر و دیجیتال مارکتینگ به راهبری امیر حسنزاده پیریزی شده بود. هستی شهریزفر چیستی و ماموریت روابط عمومی، وظایف آن و تفاوتهایش با دیجیتال مارکتینگ را با بیان تجربیات خود از ابرآروان توضیح داد.
بعد از 4 ساعت کارگاه روابط عمومی، کارگاه دیجیتال مارکتینگ با هدایت مدیر ارشد مارکتینگ تپسی جریان یافت. در این کارگاه امیر حسنزاده نه تنها دیجیتال مارکتینگ به شکل حرفهای و تخصصی را تعریف کرد، بلکه وظایف اکانت منیجر را نیز مورد بررسی قرار داد. مربیان همراه در این بخش از آوردهگاه توحید علی اشرفی مدیرعامل علیبابا و احمد واحدی مدیر سابق روابط عمومی و برندینگ فناپ بودند. آنها از جایگاه مهم روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ در هر شرکت صحبت کرده و تجارب و زیست خود را در اختیار شرکتکنندهها گذاشتند.
روز دوم از هفته دوم آوردهگاه جنوب، با یاد دادن ابزارها و تکنیکهای لازم برای دیجیتال مارکتینگ آغاز شد. امیر حسنزاده به بررسی سوالهای مطرح در استخدام یک دیجیتال مارکتر پرداخت. همچنین تمرینی عملی به شرکتکنندهها با نظارت و راهنماییهای امیر حسنزاده داده شد تا به شکل تجربی آموزشها را به کار گیرند. همچنین معرفی منابع تکمیلی آموزشی، مانند پادکست، ویدئوهای یوتیوب، کتاب و دورههای آموزشی از دیگر بخشهای کارگاه دیجیتال مارکتینگ آوردهگاه شیراز بود.
پس از استراحت ناهار، کارگاه روابط عمومی با موضوع مدیریت بحران شروع شد. در این کارگاه هستی شهریزفر به معرفی ساختار، افراد کلیدی و مهارتهای مسئول روابط عمومی پرداخت. مربی روز دوم هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بودند. در نهایت کارگاه روابط عمومی با تمرین عملی و گروهی در حوزه عملکرد تیم روابط عمومی پایان یافت.
دیجیتالمارکتینگ یکی از پرمتقاضیترین مشاغل و مهارتهای اکوسیستم استارتاپی و نوآوری ایران است. مهارتی که بهخصوص جوانان شهرهای مختلف کشور در صورت آموختن آن میتوانند به شکل دورکاری با بسیاری از شرکتهای شناختهشده کشور همکاری خود را آغاز کنند. با چنین رویکردی آموزش مهارتهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ یکی از ماموریتهای مهم آوردهگاه شیراز بود. امیرحسنزاده مدیر دیجیتال مارکتینگ تپسی یکی از چهرههای شناختهشده این فضاست. او با تکیه بر تجارب ارزشمند خود در استارتاپهایی چون تپسی، فلایتیو، میاره و اسنپ کارگاههای کاربردی و تئوری جذابی را برای آوردهگاه شیراز طراحی کرده بود. کارگاههایی که با مثالهای عملی و انجام یک کمپین آزمایشی همراه شد و تجربه خوبی را برای آموختن درسهای بازاریابی دیجیتال فراهم کرد.
همانطور که پیشتر اشاره شد، روز دوم یعنی 9ام آذر، در بخشی از کارگاه دیجیتال مارکتینگ، توحید علیاشرفی مدیرعامل علیبابا و یکی از باسابقهترین چهرههای اکوسیستم استارتاپی و حوزه دیجیتال مارکتینگ ایران درباره بازاریابی و علم و فلسفه آن و همینطور بازاریابی دیجیتال یک کارگاه آنلاین 40 دقیقهای برگزار کرد.
کارگاهی که با اشاره به مسیر شغلی خود علیاشرفی شروع شد و در نهایت به نیازهای کسبوکارها و استارتاپهایی چون علیبابا در این حوزه ختم شد. استقبال خوب شرکتکنندگان آوردهگاه از صحبتهای علیاشرفی نشان داد جای آموزشهای کاربردی در استانهایی چون فارس تا چه اندازه خالی است!
یکی از عواملی که برگزاری این آوردهگاه را ارزشمندتر کرد، حضور فعال و پر شور مربیان باتجربهای از شرکتهای معتبر جهانی و داخلی همچون آمازون، مادیران، ابرآروان، تپسی، علی بابا و شب بود که همگی خالصانه دانش و تجربیات خود را با شرکتکنندگان به اشتراک گذاشتند. آنها با بیان تجربیات عملی خود در محیطهای کاری مختلف، دیدگاهشان را از مهارتهای موردنیاز اکوسیستم نوآوری و فرصتهای امروز و فردای دنیای کسبوکارها، ارائه کردند.
رویکرد تعاملی آوردهگاه شیراز نه تنها به درک عمیقتر مفاهیم کمک کرد، بلکه فرصتی برای شبکهسازی و آشنایی شرکتکنندگان با یکدیگر نیز فراهم آورد. شبکهسازی یا همان networking، از ارکان جداییناپذیر اکوسیستم استارتاپی است. تصاویر بالا لحظاتی از آوردهگاه رانشان میدهد، که در حاشیهی کارگاههای آموزشی، شرکتکنندگان در حال شبکهسازی و برقراری ارتباطهای حرفهای با یکدیگر هستند.
ویژگی مهم آوردهگاه شیراز، همراهی کمنظیر شرکتکنندگان و فعال بودن آنها در کلاسها و کارگاهها بود. جوانان و نوجوانانی که تلاش داشتند با یادگیری مهارتهای نرم و سخت موردنیاز استارتاپها برای آینده شغلی خود در این فضا فرصتسازی کنند.
بازخوردهایی که شرکتکنندگان در شبکههای اجتماعی از آوردهگاه شیراز ارائه دادند، درمجموع تصویر خیلی خوبی از تجربه آموزش مهارت در شهر شیراز در اکوسیستم استارتاپی ایران ایجاد کرد. همانطور که از ابتدا پیریزی شده بود، بسیاری از فعالیت های عملی نه تنها منجر به شناخت بیشتر بچه ها از توانمندی های یکدیگر شد، بلکه استعدادهای نهفته آنها نیز بروز پیدا کرد. بچه ها آگاهی لازم را درباره کار تیمی، رهبری، قدرت تصمیم گیری و مدیریت بحران به دست آوردند. شبکه سازی گسترده ای ایجاد کردند و حتی بسیاری از بجه ها وارد تیم اجرایی آوردهگاه جنوب شدند و پروژه گرفتند.
از مهمترین نتایج این دوره از آوردهگاه جنوب را میتوان شکلگیری درک عمیق تری از مفاهیم، مهارتهای لازم و اکوسیستم نوآوری دانست. شرکتکنندهها واژگان صحیح تری آموخته و به کار گرفتند. با شغل هایی چون دیجیتال مارکتینگ، مسئول روابط عمومی، روابط داخلی، به شکل عملی و تئوری آشنا شده و از تجارب حرفهای های این حوزه بهره بردند. به دلیل اشتیاق شرکتکنندهها و فعالیت بالا، سه وبینار یک ساعته نیز به اولین دوره آوردهگاه جنوب اضافه شد.
در این وبینار 2 ساعته شرکتکنندگان با نقشه و مسیر یک مدیر برای اداره یک واحد تخصصی روابط عمومی در یک کسبوکار آنلاین آشنا میشوند. اینکه مهمترین خواستهها و مهارتهای مدنظر یک مدیر برای بهکارگیری نیروها در تیمش چیست و افراد چطور باید خود را برای انجام وظایف و کارهای روزانه آماده کنند.
در این وبینار تخصصی و عملی یک کارشناس ارشد استارتاپی از این میگوید که در یک روز کاری دقیقا چه کارهایی انجام میدهد، برای انجام آن کارها نیازمند داشتن چه مهارتهایی است و چطور آن مهارتها را در محیط کاری و زیر فشار تعهدات حرفهایاش باید به کار بگیرد.
در این وبینار به شرکتکنندگان آوردهگاه شیراز آموزش داده میشود چطور باید کارهای روزانه را برنامهریزی و متناسب با مهارتهایی که از قبل آموختهاند انجام دهند. یک تمرین عملی با شبیهسازی محیط کار یک استارتاپ و اقدامات در دست انجام آن که ذهنیت درستی از اهمیت یاد گرفتن مهارتها مختلف را به شرکتکنندگان خواهد داد.
در این وبینار یکی از کارشناسان شناختهشده اکوسیستم استارتاپی از لزوم و ضرورت یادگیری نرمافزارهای تخصصی برای انجام کارهای روزانه میگوید. از اینکه کدام نرمافزارها را و تا چه اندازه تخصصی و عمقی باید یاد بگیرند. در این وبینار یک لیست از نرمافزارهای پرکاربرد اکوسیستم استارتاپی مرور و آموزشهای مقدماتی آن ارائه خواهد شد.
برای حضور موفق به عنوان یک کارشناس در یک تیم بازاریابی در اکوسیستم استارتاپی شما نیازمند مهارتهای نرم و سخت متنوعی هستید. به عنوان مکمل بحثها و آموزشهای کارگاههای حضوری یک وبینار تخصصی با مثالهای واقعی در بوتکمپ شیراز طراحی شده تا افراد دقیقتر و روشنتر متوجه مهارتهایی که برای ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند بشوند.
تیم برگزارکننده آوردهگاه شیراز با تجربه موفقی که در هفتههای گذشته رقم خورده امیدوار است بتواند در همکاری با نهادها و سازمانهای مختلف این استان ازجمله اداره کل ورزش و جوانان بتواند مسیری را که در شهر شیراز شروع کرده پرقدرت و مستمر ادامه دهد و آموزشهای متنوع دیگری را به جوانان این استان ارائه دهد.
تعریف دورههای تخصصیتر و تکمیلیتر بخشی از برنامه آوردهگاه شیراز برای ادامه مسیری است که در همکاری با سازمان ورزش و جوانان شروع کرده است. امیدواریم چراغ این مسیر که با هدف توسعه اشتغال پایدار آغاز شده با همدلی و همکاری افراد همفکر روشن بماند…